Trzy najzdrowsze diety, które warto znać

Dieta DASH i dieta śródziemnomorska są najzdrowszymi dietami wg najnowszego rankingu U.S. News & Report (pod lupę autorzy raportu wzięli aż 40 różnych), opublikowanego w styczniu 2018 roku. Miejsce na podium uzupełnia dieta fleksitariańska. Wszystkie łączy jedno – duży udział owoców i warzyw – krótka charakterystyka każdej z wymienionych diet poniżej. 

 

DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli w dowolnym tłumaczeniu Dieta w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia) dzieli pierwsze miejsce w rankingu z inną popularną dietą – dietą śródziemnomorską. Główną ideą diety DASH jest takie dopasowanie sposobu żywienia aby możliwe było naturalne obniżenie ciśnienia krwi. W jaki sposób ma to nastąpić? Przede wszystkim poprzez nacisk na zwiększenie spożycia warzyw, owoców, produktów z tzw. „pełnego ziarna”, chudego białka (chude mięso, ryby) i nabiału (ale tego o niskiej zawartości tłuszczu), oraz ograniczenie lub rezygnację z produktów o wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych czyli np. tłustego mięsa, czy słodzonych środków spożywczych takich jak słodzone napoje czy słodycze.

 

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska, od lat uznawana za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania, zyskała uznanie również w oczach twórców raportu U.S. News & Report. Głównymi celami stosowania tej diety jest ograniczenie ryzyka wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak nowotwory, cukrzyca typu II czy choroby układu krążenia. Podobnie jak w przypadku diety DASH możliwe jest wystąpienie efektu w postaci utraty nadmiernej masy ciała, choć nie jest on nadrzędnym celem. Charakterystyczne dla tej diety jest niskie spożycie tłustego mięsa, cukru i nasyconych kwasów tłuszczowych, przy jednoczesnym wysokim spożyciu warzyw, owoców (przede wszystkim świeżych) i zdrowych tłuszczów (w tym m.in. oliwy z oliwek). Uzupełnieniem diety śródziemnomorskiej jest aktywny styl życia i kontrola wagi. Dieta ta występuje w różnych odmianach – inaczej je się w Hiszpanii, a inaczej we Włoszech czy Grecji, ale wszędzie podstawą są wspomniane wcześniej warzywa i owoce oraz wartościowe węglowodany spożywane w postaci kasz czy makaronów.

 

Dieta fleksitariańska

Dieta, która w rankingu wywalczyła wysokie, trzecie miejsce to dieta semiwegetariańska – oparta przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego, z dozwolonym, ale dość ograniczonym udziałem produktów pochodzenia zwierzęcego (stanowią one do 15%). Dieta opiera się na spożywaniu produktów z pięciu różnych grup: tzw. „nowego mięsa” (czyli tofu, przetworów sojowych, roślin strączkowych, pestek i ziaren), owoców i warzyw, nabiału, produktów pełnoziarnistych i wreszcie przypraw i produktów słodkich (suszonych ziół, suszonych owoców, syropów, miodu itp).

Szacuje się, że osoby stosujące dietę fleksitariańską żyją nawet ponad 3,5 roku dłużej, względem osób na konwencjonalnych dietach. Zdecydowanie rzadziej zapadają też na choroby układu krążenia.

 

Za najgorsze, najmniej korzystne dla zdrowia, autorzy raportu uznali diety Whole 30 (38. miejsce), dietę Dukana (39.) i wreszcie dietę ketogeniczną (40.). Całą wymienioną trójkę uznano za szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia. Szczegółowe listy rankingowe dostępne TUTAJ

 

 

tekst & zdjęcia: Tastylife.pl